25 websites met 1 slimme basis | Gloedonline internetbureau Nijmegen

De Onderwijsspecialisten

25 websites met 1 slimme basis

Mockup-OS-homepage-school04.jpg Mockup-OS-homepage-corporate03.jpg

Onderwijskoepel De Onderwijsspecialisten wilde een nieuwe corporate website én 25 nieuwe websites voor haar 25 aangesloten scholen. Gloedonline kreeg de opdracht, ontwierp en bouwde deze sites en zorgde voor een groot deel van de content.

De 25 scholen van De Onderwijsspecialisten bieden (voortgezet) speciaal onderwijs in de regio Arnhem. 25 scholen met elk een uniek karakter, dat uiteraard ook zichtbaar moest worden op de website van elke school. Een team van interaction designers, developers en contentspecialisten (tekstschrijver en fotografe) ging hiervoor aan de slag. Als eerste bepaalden we samen met de opdrachtgever wat de diverse doelgroepen van de website op welke plekken verwachten te vinden. Dit deden we in een werksessie met behulp van ons Gloed-contentspel. Ook bepaalden we de belangrijkste toptaken en conversiemomenten van deze doelgroepen.

Meerdere scholen websites

Unieke logo’s en kleurcodes

De uitkomsten uit de werksessie zetten we om naar een slim basisontwerp van templates. We ontwierpen en bouwden structuren (‘documenttypes’) die goed herbruikbaar waren in het contentmanagementsysteem (cms). Na de bouw en goedkeuring van de eerste schoolsite dupliceerden we de complete structuur in het cms en realiseerden zo 25 nieuwe schoolsites. Met 25 keer de juiste basistemplates, unieke logo’s en unieke kleurcodes. En met de mogelijkheid om per school nog verschillen te maken, bijvoorbeeld in templates. Ook na livegang. Want dankzij ons gebruiksvriendelijke contentmanagementsysteem Umbraco en onze training kan De Onderwijsspecialisten de websites eenvoudig zelf blijven vullen en updaten.

Bekijk de website

Toegankelijk volgens WCAG-richtlijnen

Tijdens de bouw, het ontwerp en de contentproductie volgden we de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. Websites van overheidsorganisaties moeten sinds 1 juli 2018 aan deze eisen voldoen om toegankelijk te zijn voor mensen met een leeshandicap (bijvoorbeeld slechtzienden of kleurenblinden). De eisen gaan onder andere over kleur en contrast, lettergrootte en het bieden van alternatieve teksten voor media zoals afbeeldingen. Daarnaast hebben we alle (meta)teksten van de corporate website uiteraard SEO-proof geschreven.

Op 15 februari 2019 is de corporate website live gegaan. In de komende maanden volgen de scholenwebsites.

Website voor het Briant College

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Marco van Zomeren - directeur | online adviseur
marco-portret.jpg