Contentstrategie sessie: leg je eigen puzzel

Aniek Aniek Haenen 22-04-2024

Een contentstrategie ontwikkelen. Wat is dat en hoe begin je daaraan? Eigenlijk is het niets anders dan het leggen van een puzzel.

Je hebt als organisatie vaak allemaal ‘losse onderwerpen’ waarover je wilt communiceren. Tenminste, dat lijkt zo. Want als je al die enkele puzzelstukken aan elkaar legt ga je zien dat ze uiteindelijk optellen naar één geheel. De samenhang van je strategie. Als buitenstaander en contentstrateeg is het gemakkelijker wat afstand in te nemen en dat geheel te overzien. Daarom puzzelen we hier graag samen met onze klanten aan tijdens onze contentstrategiesessies. En dat levert mooie resultaten op!

Stap 1: Ontdek de kern van jouw puzzel

Je doelgroep en doelstellingen zijn helder. Heel goed! Dan is het nu tijd voor de kern van de puzzel. Elke organisatie heeft een belofte en kernwaarden. Deze vormen de betekenis van jouw organisatie voor je klanten. In de contentstrategiesessies gebruiken wij deze uitgangspunten als kapstok om de puzzelstukken te ordenen. Of te bedenken welke stukjes misschien minder goed passen of nog ontbreken.

Stap 2: Leg de puzzelstukken van jouw verhaal

Nu kun je de puzzelstukken gaan leggen. Wat bevestigt je belofte? En wat hoort bij welke waarde?
Je bedenkt op basis van je belofte en kernwaarden wat nog meer invalshoeken kunnen zijn voor jouw content. Zo wordt het steeds concreter en raakt de puzzel steeds meer af. Tot slot kies je de kanalen die bij jouw doelgroep aansluiten en die je gaat inzetten om je content te verspreiden

Stap 3: De puzzel is compleet

De puzzel is compleet! Je hebt nu een unieke contentstrategie voor jouw organisatie. Hiermee zorg je ervoor dat alles wat je vertelt duidelijk is en samenhang heeft. Nu kun je de content ook nog uitzetten in tijd, op een contentkalender. Je weet zo precies wat je wanneer gaat communiceren, maar dus ook waarom, hoe, waar en voor wie je dat doet. Na onze sessie ontvang je een uitgewerkt plan, zodat je zelf aan de slag kunt.

Of samen met ons dus, zoals RIBW Arnhem & Veluwe Vallei. Zij gingen na deze sessie direct van start met de ontwikkeling van een magazine.

De contentstrategie bracht helderheid en vernieuwing. Door onze speerpunten op een creatieve manier in kaart te brengen, vonden we nieuwe manieren om richting te geven aan nieuwe én bestaande content!
Shanna, RIBW Arnhem & Veluwe Vallei
Aniek

Meer weten?

Bel of mail Aniek!

Aniek Haenen
Online marketeer | content marketeer
024 - 361 68 84
aniekhaenen@gloedcommunicatie.nl