27-10-2025 “Een typische stagedag is er eigenlijk niet” Hoe is dat nou eigenlijk, stagelopen bij Gloed? We vragen het aan Femke. Lees verder
Tessa Mekers 19-10-2025 Met heldere, open communicatie de dialoog aangaan Begin oktober organiseerden Rijkswaterstaat en bouwcombinatie GelreGroen drie informatiebijeenkomsten over de werkzaamheden van het ViA15-project. Het doel? Bezoekers informeren én de dialoog met de omgeving aangaan. Gloedcommunicatie mocht de voorbereidingen coördineren en verzorgde alle communicatiemiddelen voor deze avonden. Een mooie en uitdagende opdracht waarin alles samenkwam: strategie, organisatie en vormgeving. Lees verder
Chris van der Hulst 14-10-2025 Is het een echte bestelauto of is het AI? Het zat er al een tijdje aan te komen. Dus ik was niet heel erg verrast toen het zover was. Ik was wittebusmoe. Het gebeurde toen ik voor de zoveelste keer een foto zocht in mijn beeldbank. Een foto van een elektrische bestelbus, te gebruiken bij een artikel dat ik had geschreven. De witte bestelauto aan de oplader had ik al vaak gebruikt bij andere artikelen. Zo ook de witte bus geparkeerd bij een winkel. Ik was wittebusmoe, merkte ik. Tijd voor nieuwe foto’s! Lees verder
Chris van der Hulst 13-10-2025 Leidraad voor het gebruik van door AI gegenereerde foto’s AI-tools maken het steeds eenvoudiger om beeld te genereren. Dat biedt veel creatieve kansen, maar brengt ook risico’s met zich mee op het gebied van betrouwbaarheid, transparantie en integriteit. Daarom stellen we de volgende regels voor aan onze opdrachtgever Trendsportal, voor het gebruik van AI-beeld. Het gaat hier specifiek over foto’s die door AI worden gegenereerd, niet over illustraties. Lees verder
Nancy Visser 30-09-2025 Ruimte voor dialoog - Campagne Radboud Universiteit over sociale veiligheid Sociale veiligheid is een onderwerp dat steeds vaker op de agenda staat, ook binnen het hoger onderwijs. Hoe ga je om met pesten, intimidatie of machtsmisbruik? En belangrijker nog: bij wie kun je terecht? Radboud Universiteit stelde zichzelf die vragen en schakelde Gloed in om er een krachtige bewustwordingscampagne van te maken. Lees verder
Marjolein van Lingen 18-09-2025 Active Living: een heel natuurlijke samenwerking Met trots leverden we het magazine Active Living voor de Radboud Universiteit op. Dit project bracht ons samen met onderzoekers die de vraag stellen: hoe en waarom verandert ons beweeggedrag tijdens belangrijke momenten in ons leven? Lees verder
Ashley Weller 03-09-2025 ‘CSRD voor dummies’: eindelijk een workshop die het begrijpelijk maakt Opgelucht zuchten. "Nu snap ik het waar ze elke keer over hebben!" Dit waren de reacties na onze workshop ‘CSRD voor dummies’ bij NS, waar Marjolein en Ashley laatst twee enthousiaste communicatieprofessionals hielpen om door de jungle van ESRS-afkortingen en duurzaamheidsjargon te navigeren. Lees verder
Wies Peters 26-08-2025 Kifid, helemaal in het nieuw Stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening - Kifid - heeft onlangs haar nieuwe website gelanceerd: fris, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Gloed heeft deze nieuwe website gerealiseerd. Daarnaast hebben we de huisstijl van Kifid zó vernieuwd, dat deze de merkpersoonlijkheid van Kifid visualiseert en voldoet aan de eisen voor onlinecommunicatie. Met de nieuwe huisstijl is de nieuwe website niet alleen toegankelijker, maar ook visueel aantrekkelijker. Lees verder
Paul Thomas 18-07-2025 Van leren naar doen: klaar voor het volgende jaarverslagseizoen Met twintig jaarverslagen per jaar is Gloed een geoliede machine in de verslaggeving. Mede dankzij onze evaluatie- en leersessies kunnen we klanten elk jaar beter helpen. Lees mee met onze belangrijkste inzichten en jaarverslagplannen voor de toekomst! Lees verder
Ed Coumans 16-07-2025 Samenstellingen: de Jekyll and Hyde van de Nederlandse taal Mijn collega Claire woont in een twee-onder-een-kapwoning. Of was het een twee onder een kap-woning? Herkenbaar? Het aaneenschrijven van samenstellingen is een kunst. Waarom vinden veel Nederlanders dit zó lastig? Zelfs bakens als ChatGPT en Claude sturen hun gebruikers regelmatig de mist in. Hoe vind je de weg door dit taallabyrint? Lees verder
Marjolein van Lingen 10-07-2025 Persoonlijker, compacter, beter Hoe Gloed het magazine van de 4Daagse vernieuwde Je ruikt pers en drukinkt nog, zo vers is vier!, het magazine van de 4Daagse. Met het persoonlijke thema ‘mijn 4Daagse’ gaf Gloed het tijdschrift een complete make-over. Het resultaat ligt binnenkort in de goodiebag van alle deelnemers. Lees verder
Niko Suchowitz 27-06-2025 Een dag meekijken met… eindredacteur Marjolein van Lingen bij Gemeente Arnhem In de reeks ‘Een dag mee met’ ga ik, communicatieadviseur Hanna van Loon, op pad. Veel collega’s werken bij klanten op locatie, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Om daarachter te komen, volg ik hen een dag. En vandaag ging ik mee met Marjolein van Lingen naar Gemeente Arnhem! Lees verder